20/02/14

Ja, stretchen is zinvol om de bewegingsuitslag te vergroten!

Belangrijk om te bekijken voordat je stretchen gebruikt om de bewegingsuitslag te vergroten: de trainer (evt. in overleg met (para)medische staf) beoordeelt of er een noodzaak is voor de sporter om de bewegingsuitslag te vergroten. Hij beoordeelt dit aan de hand van het individu en de eisen van de sport. Welke bewegingsuitslagen zijn nodig voor de specifieke bewegingen in de sport.

Als we dan een noodzaak zien om de bewegingsuitslag te verbeteren dus willen stretchen dan zijn de volgende methoden te gebruiken:
– op korte termijn: contract-relax en contract-relax-antagonist-stretching
– op lange termijn (>3 maanden): statisch, verend, contract-relax en contract-relax-antagonist-stretching

Verend Stretchen

Men dacht dat verend stretchen gevaarlijk was en weefselbeschadiging veroorzaakte. Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek wat deze aanname heeft aangetoond.
Verend stretchen werkt wel bij het vergroten van bewegingsuitslagen, maar moet gecontroleerd worden uitgevoerd.

(Bron: Gerard.v.d. Poel, Rek in prestaties)

Klik hier voor het nieuwsoverzicht.

Contact
076 - 820 03 45
0164 - 745 071

Een op de drie werknemers die ziek thuis zit, heeft psychische klachten door stress van het werk. Minister Lodwijk Asscher van Sociale Zaken trekt vanaf volgend jaar extra geld uit om werkstress tegen te gaan. ,,Ik ben enorm geschrokken van de...

Volgende

Nieuw: EPTE bij chronische peesklachten